بازسازی الگوی بازاندیشیگیدنز برمبنای مواضع اخیرتر او راجع به سنت
نویسندگان
چکیده مقاله:
آنتونی گیدنز، از جمله چهرههای معیار جامعهشناسی، صاحب طیف وسیعی از افکار نوبهنو شونده است. از این رو، به آثار او در ردیف منابع کلاسیکهای جامعهشناسی توجه میشود؛ با این تفاوت که او همچنان مشغول افزودن به منظومه فکری خویش است. این مقاله، میکوشد برداشتهای آنتونی گیدنز در مورد سنت را در پیکر وسیعتر افکار او و خصوصاً نظریه ساختاربندی او تلفیق کند و در نهایت به الگوهای نظری جدیدی برای توضیح موضوع سنت دست یابد، که برای کاوشهای تجربی در موضوع سنت و نسبت آن با مدرنیت، کاربستهای تازهای مییابد. برای بررسی نظریه بازاندیشی، و فهم آن در چهارچوب مواضع اخیرترآنتونی گیدنز، موضع عمومی وی نسبت به واقعیت اجتماعی، و سپس، موقعیتیابی مفهوم بازاندیشی در متن این موضع عمومی، تعیینکننده خواهد بود. از این رو، سه گام در دستور کار این کاوش قرار دارد: یکی تصور گیدنز از جامعهشناسی؛ دیگری، نظریه ساختاربندی او که مهمترین موضعگیری وی در نظریه اجتماعی دانسته میشود؛ سپس، تصور گیدنز از سنت و مدرنیت که در دیدگاه او مشعر به تقسیم تاریخ بشری به دو دوران کاملا منقطع از هم است و گیدنز، از این جدایی، تحت عنوان انقطاع خاص یا رشتهای از انقطاعها یاد میکند. برای تحقق این سه گام، ابتدا به کمک بررسی اندیشة گیدنز، الگویی از فرآیند مدرنیت به دست میآوریم، سپس مجموعه عوامل مرتبط با بازاندیشی را در الگوی دومی جمعبندی میکنیم، و از درون آن، مفاهیم مورد نیاز برای کنکاش در سنت را استخراج میکنیم.
منابع مشابه
بازسازی الگوی بازاندیشی گیدنز برمبنای مواضع اخیرتر او راجع به سنت
آنتونی گیدنز، از جمله چهره های معیار جامعه شناسی، صاحب طیف وسیعی از افکار نوبه نو شونده است. از این رو، به آثار او در ردیف منابع کلاسیک های جامعه شناسی توجه می شود؛ با این تفاوت که او همچنان مشغول افزودن به منظومه فکری خویش است. این مقاله، می کوشد برداشت های آنتونی گیدنز در مورد سنت را در پیکر وسیع تر افکار او و خصوصاً نظریه ساختاربندی او تلفیق کند و در نهایت به الگوهای نظری جدیدی برای توضیح موض...
متن کاملمیزگرد راجع به جرایم مطبوعاتی
در این میزگرد تعریف جرم مطبوعاتی و عناصر آن، علت تفکیک جرایم مطبوعاتی از سایر جرایم عادی، امتیازات و مصونیتهای جرایم مطبوعاتی و دادرسی آن جرایم در قوانین ایران و برخی از دیگر کشورها مورد بحث قرار گرفته است.
متن کاملرابطه تفکر هنرمند با حُسنبینی و ارتقای کارآمدی او در فرایند خلق اثر برمبنای جهانبینی اسلامی
One of the main steps an artist must take during the process of creating an artwork is to acquire a perception of beauty which will affect the creation of his artwork. Considering the relation between human and beauty in Islamic ideology is as the relation between a perceptive and the perceived. The artist, especially considering his responsibility in introducing beauty to the society, must be ...
متن کاملمواضع امام صادق(ع) در برخورد با متکلمان اهل سنت
امام صادق ع با متکلمان اهل سنت در زمینه های مختلف دارای مناظرات و مباحثاتی می باشند که می توان از این تعاملات و نحوه آن پی به شناخت سیره علمی و اجتماعی امام صادق ع برد. امام صادق ع پیشوای ششم شیعیان به عنوان رئیس مکتب جعفری پیروان خویش را به همزیستی با اهل سنت دعوت می نمود تا به این شیوه هم شیعیان از جامعه که اکثریت آن با اهل سنت بود منزوی نشوند و هم بتوانند احکام و اصول شیعه را با ملایمت به آ...
15 صفحه اولبررسی استدلال «درونگرایی انگیزشی» راجع به معنا
کریپکی (1982) از زبانِ یک شکاکِ فرضی تزِ "شناختگراییِ معنایی" را نقد و رد مینماید؛ بر اساسِ تزِ مذکور احکامی که حاویِ اسناد معنا هستند (مثل این حکم که "مریم از عبارت 'میز' میز را مراد میکند") بیانگر حالت ذهنیِ باور که یک حالتِ ذهنیِ صدقپذیر است، میباشند. برایِ استدلال علیه این تز، کریپکی از تزِ دیگری که در ادبیاتِ فلسفی به تزِ "هنجارمندیِ معنا" مشهور است استفاده مینماید. بر اساسِ تزِ اخیر معنایِ یک عبارت، ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 1 شماره 3
صفحات 41- 83
تاریخ انتشار 2013-02-19
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023